گل و گیاه آپارتمانی

معرفی برخی از گیاهان آپارتمانی

گل و گیاه آپارتمانی

معرفی برخی از گیاهان آپارتمانی

هر انچه در خصوص نخل ماداگاسکار باید بدانید

این گیاه نخل نیست و به دلیل شباهت بهگونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است.  نام علمی آن Pachypodium که از خانواده Apocynaceae همانوطر که از اسمش پیداست بومی ماداگاسکار و جنوب آفریقا می باشد. این گیاه زیبا دارای دو گونه با نام های Pachypodium lamerei و pachypodium geayi می باشد. نخل ماداگاسکار دارای ساقه هایی با تیغ های بلند و تیز که در دسته های سه تایی از ساقه گیاه جدا شده است در ضمن در ابعاد بزرگتر طول تیغ ها تا 6 سانتی متر هم میرسد. این گیاه میتواند تا 1.5 الی 6 متر هم رشد داشته باشد و به شدت میتواند درون خود آب را ذخریه کند و به همین خاک در آبیاری آن باید دقت لازم را داشته باشید.

این گیاه اگر به سن بلوغ برسد گلهایی سفید رنگ آن در اوایل بهار خودنمایی خواهند کرد.

گلدهی نخل ماداگاسکار
گلدهی نخل ماداگاسکار

نگران زرد شدن برگها در اواخر پاییز و اوایل زمستان نباشید چون گیاه برای خواب و استراحت زمستانی شروع به ریزش برگ میکند که کاملا عادی می باشد. از مشکلات عمده آن مساعد بودن برای بیماریهای قارچی است که در آبیاری باید بسایر دقت کنید.

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

این گیاه زیبا به علت داشن ظاهری جذاب و نگهداری آسان در کل دنیا با راحتی پرورش داده میشود. اگر بطور خلاصه بخوام بگم این گیاه به آبیاری کم، نور زیاد و فیلتر شده، خاک سبک با زهکشی بالا و رطوبت کم نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ضمن اگر شرایط ایده آل برای آ« فراهم کنید سالانه حدود 30 سانتی متر میتواند رشد کند.

نور مناسب برای پرورش

همانند سایر ساکولنت ها به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد و اگر شرایط نوری برای آن فراهم شود رشد بسیار خوبی خواهد داشت،  البته اگر گیاه را از ابتدای بهار در معرض نور مستقیم قرار بدید هم میتونه نور مستقیم رو تحمل کنه و نیاز به حدودا 6 ساعت کامل نور داره، پس سعی کنید محلی با نور زیاد و روشن حهت نگهداری این گیاه انتخاب کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

مشکلات کمبود نور : اگر مشاهده کردید که گیاه شما برکهای جدید باز نمیکند و برگهای قدیمی هم می افتند بدانید که نور محیط برای رشد کم هست و گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید.

آبیاری مناسب

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه به کم آبی به علت ذخیره آب در ساقه خود مقاوم می باشد ولی کم آبی هم بهش آسیب میزنه، سعی کنید که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک شود و پس اقدام به آبیاری کنید. آبیاری در فصل زمستان باید خیلی کمتر از فصول گرم سال باشد. سعی کنید از آب بدون املاح (آبی که به مدت 24 ساعت در دمای محیط مانده باشد و کولر موجود در آن خارج شده باشد) و یا آب مقطر استفاده کنید.

مشکلات آبیاری زیاد : اگر آبیاری زیاد باشد و یا زهکشی گلدان مناسب نباشد ساقه گیاه شروع به پوسیدگی میکند و درنهایت گیاه شما از بین خواهد رفت، البته آبیاری زیاد باعث شیوع بیماری قارچی هم در گیاه میشود.

مشکلات آبیاری کم : در خشکی کشیدن هم چون گیاه مجبور به استفاده از ذخیره ساقه خود میباشد پس ساقه گیاه چروکیده شده و برگها هم شروع به ریزش خواهند کرد.

نگهداری از نخل ماداگاسکار
نگهداری از نخل ماداگاسکار
رطوبت مورد نیاز

روطب را دوست دارد و میتوانید روزانه 2 بار غبارپاشی را در فصل های گرم سال صبح و بعداظهر انجام دهید دقت کنید که غبارپاشی را هنگام ظهر و در نور مستقیم انجام ندهید چون باعث ایجاد شدن لک روی برگها می شود.

دمای مناسب برای نگهداری

محدود دمای این گیاه بین 10 الی 50 درجه میباشد یعنی گیاه میتواند این محدوده را به راحتی تحل کند ولی بهترین دما برای نگهداری همان دمای اتاق و یا 20 الی 24 درجه می باشد.

مشکلات در دمای پایین : هوای سرد باعث پژمردگی، ریزش برگها و همچنین سایه شدن برگها میوشد و در نهایت پوسیدگی ساقه را به همراه خواهد داشت درسته دمای پایین را تحمل میکند ولی سعی کنید در شرایز نرمال نگهداری شود.

مشکلات در دمای بالا : اگر دمای محیط بالا میباشد باد عمل غبارپاشی و آبیاری را سریع انجام دهید وگرنه منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها خواهد شد.

خاک مناسب

یکی از اساسی ترین نیازها در نگهداری نخل ماداگاسکار تهیه خاک مناسب با زهکشی بالا میباشد به نحوی که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خیلی سریع خارج شود. همان اتفاقاتی که در آبیاری زیاد برای گیاه رخ میدهد در نداشتن زهکشی مناسب برای گلدان و خاک میتوان برای گیاه اتفاق بیوفتد.

برای تهیه خاک مناسب بهتر است که شما کف گلدان را با سنگریزه پر کنید تا باعث بالا رفتن زهکشی شود و سوراخ های گلدان را هم حتما بررسی کنید که باز باشند و سپس از مخلوط ماسه (60 درصد)+ پیت ماس (30 درصد) + ورمی کمپوست (10 درصد) برای خاک کاشت استفاده کنید. از خاک مخصوص کاکتوس هم میتوانید برای این گیاه استفاده کنید این خاک را از گل فروشی ها تهیه کنید.

منبع : بخش گل و گیاه سایت گل من و تو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.